اين شاعر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، افزود : آنچه حوزه ي ادبيات عاشورايي را آسيب پذير مي كند ، كم توجهي مداحان به شعر عاشورايي است . شعر عاشورايي اين خاصيت رادارد كه در روبروشدن با احساسات مخاطب حوزه ي ادراك اورا درگير مضامين شعر مي كند . تاثير گذاري بر احساسات مخاطب در جهت معرفت اهل بيت ( ع ) شاخصه ي مهم اين شعر است.
سيد كمال ميرهاشم زاده ياد آور شد : بارور شدن احساسات مخاطب موضوع كم اهميتي نيست كه متاسفانه به آن توجهي نمي شود. در گذشته هم به لحاظ واژگاني وهم از نظر پردازش تاريخي نسبت به موضوع عاشورا ، ادبيات عاشورايي جايگاه ويژه اي داشت. اما امروز كمتر به ادبيات پرداخته مي شود. از جمله آثار كلاسيك ترجيع بند ها وتركيب بندهايي است كه درشعر كلاسيك ما رواج داشت اما امروزه ديگر به آن توجه نمي شود. شاعراني مثل محتشم ، نير ، عمان ساماني كسايي مروزي (كه اولين شعرعاشورايي به او نسبت داده شده است ) كارهاي بزرگي در اين باره انجام دادند وسبك هاي ماندگاري از خود برجاي گذاشته اند. اما الان نسل شاعران ما به اين ميراث توجه نمي كنند .
اين شاعر ياد آور شد: جريان شعر عاشورايي امروز به سمت احساس گرايي تمايل دارد در حالي كه گذشتگان ما بيشتر به بار فرهنگي كه انتقال مفاهيم تاريخي در قالب شعردارد ، توجه داشتند. آثار شعر عاشورايي امروز در حوزه ي تاريخنگاري وشرح حوادث كمتر وارد مي شود و بيشتر به واكنش هاي احساسي و هيجاني مخاطب اهميت مي دهد.
ميرهاشم زاده : چرا شاعراني مانند موسوي گرمارودي و ديگران در ايام عاشورا در هيائات مذهبي ودرميان مردم حاضر نمي شوند؟ چرا اين رسم زيبا كه در قديم مرسوم بود و شاعران در اين ايام برنامه هاي گونانون شعر خواني برپامي كردند ، به دست فراموشي سپرده شده است ؟ بايد علت اين كم لطفي را جويا شد . |
هاشم زاده صاحبان هيات را مخاطب قرار داد وگفت : يكي از آسيب هاي كمرنگ شد ادبيات عاشورايي در ميان مردم اين است كه به طور قطع حضور مردم در محافل مذهبي كمرنگ مي شود. براي اينكه از اين آسيب پيشگيري كنيم بايد در ميان برنامه هاي هيائات به برنامه هاي شعر خواني نيز توجه ويژه اي شود. سالها است كه رسم پسنديده حضور شاعران در محافل مذهبي به فراموشي سپرده شده است . ديگر كمتر هياتي رامي توان پيدا كردكه در ميان برنامه اي خود از شاعران دعوت كنند تاعمق اين حادثه را در قالب شعر به مخاطب منعكس كند .
وي گفت : ادبيات عاشورايي باحضور در متن هيات مذهبي ودر برنامه هاي آنان مي تواند سطح توقع مردم را از شعر بالاببرد. اكنون شرايط به گونه اي است كه همه ي مردم وقت وحوصله ي خواندن شعر عاشورايي را ندارند ، اين مراسم مي تواند فرصتي را فراهم آورد كه مردم با اشعاري كه اين حادثه را تبين مي كند ، آشنا ومانوس شود . اصلا چه عيبي دارد كه مردمي را كه حوصله ي خواندن كتاب يا نشستن پاي صحبت واعظ را ندارند ، از طريق شعر با اين معارف آشنا كنيم .
وي در ادامه تصريح كرد : چرا شاعراني مانند موسوي گرمارودي و ديگران در ايام عاشورا در هيائات مذهبي ودرميان مردم حاضر نمي شوند؟ چرا اين رسم زيبا كه در قديم مرسوم بود و شاعران در اين ايام برنامه هاي گونانون شعر خواني برپامي كردند ، به دست فراموشي سپرده شده است ؟ بايد علت اين كم لطفي را جويا شد .
هاشم زاده در پايان گفت : متاسفانه نغمه هاي اصيل شعرعاشورايي مورد بي توجهي قرار مي گيرد و مساله اي كه ما با آن روبروهستيم ، اين است كه دستگاه هاي مبتذل ، جاي دستگاه هاي اصيل موسيقي ايراني وبومي را در آيين هاي عاشورايي گرفته است . مهم ترين مشكل ما اين است كه ترانه ، جايگزين شعر در نغمه هاي عاشورايي شده است .
نظر شما